Kawan - Kawan jeBateja

Thursday, April 23, 2015

Tribut Buat Sang Pencerah...


Jumaat lepas ada ceramah agama kat kilang den...
Penceramah Ustaz Riduan Mohd Nor...
Biasa lah...
Orang tak pandai ni kena lah gi dengar ceramah...
Kutip sket ilmu...


Ok lah Ustaz ni...
Ilmu dunia dan akhiratnya....
Sangat bagus...


Selepas ceramah ada jualan buku...
Tribut Buat Sang Pencerah...
Tenguk gambar pun dah taw citer pasal apa kan....
Sekali tengok nama bawah tu....
Dr. Riduan Mohamad Nor...
Lorrr....
Orang yang bagi ceramah tu yang jadi penulisnya....
Patut lah handal...
Citer pasal Sains bagai....


Terus mintak tandatangan...
Ahakz...

Wednesday, April 22, 2015

Kerja-Kerja Khas...


Last week...
Kono gi Melaka...
Negeri kelahiran den...
Tempat nak dituju...
Kilang Honda di Alor Gajah, Melaka...


Bukan pasal kilang Honda nak den citer...
Pasal nak pergi sini...
Medan selero Pasar Menggong...
Kat Alor Gajah...
Nak poei sini pun den tak reti...
Nama jer lahir kat Kampung Belimbing Dalam, Alor Gajah, Melaka...
Pernah sekolah kat Sekolah Menengah Seri Pengkalan, Alor Gajah, Melaka....
Pernah tinggal kat Felda Hutan Percha, Alor Gajah, Melaka....
Nak gi sini pun tak lopeh...
Marah kawan den yg berasal dari Baling, Kedah...
Dia plak yg tunjukkan jalan...


Dia bukan apa...
Teringin makan Kuih Udang ni hah...
Sodap gak...


Den plak...
Ternampak air fesyen lamo ni...
Bapak teringin nyo...
Terus beli sedozen...

Tak...

Beli satu jer....

Ahakz





Tuesday, April 21, 2015

Carrier Development...


Kadang-kadang kita berasa bosan dengan kerja...
Hari-hari buat benda yang sama...
Beruntung berada didalam dunia automotif...
Den berasa sedikit lega...


Sebab persekitaran kerja yang berubah2...
Mengikut masa...
Di mana...
Teknologi automotif sekarang tidak lagik sama dengan yg dulu...
Zaman Wira tidak lagik sama dengan zaman Preve...


Kemasukkan kereta2 teknologi baru....
Peralatan sokongannya juga berteknologi baru....
Di sini latihan akan diberi...
Untuk melatih pekerja seiring dgn teknologi....

Cuma satu jer kebosanan den....

Telah bekerja selama 22 tahun....
Menjadi ketua pada usia 21 tahun....
Now sudah bosan menjaga orang....

Sampai masa kini....
Memikirkan merubah angin....

Monday, April 20, 2015

Kotak Palkadot...


Keto den bersepah...
Ado budak kat tempat kojo den...
Selalu tegur...
Penyelesaian nya...
Den ambil kotak putih tu...
Kotak kertas A4...


Selepas tu...
Den mintak plak anak buah den kat tempat kojo...
Buatkan bekas yg cantik...
So...
Depa buatkan lah bekas ada palkadot tu...
Lawa...
Suka sangat....


Ini lah isi kandung dalam kotak tu....
Benda berkaitan kilang jaaa...
Ahakz....

Monday, April 13, 2015

Buat Baik Balasannya....?



Tajuknya tak skema kan...?
Ini citer bukan nak berlagak taw...
Just nak kongsi sumtin...
Walau dah banyak kali share...
Nak share lagi...

Jumaat lepas jamu anak buah di tempat kerja dengan Puding....
Memang selalu setiap jumaat buat macam tu dulu...
Tapi dalam sebulan dua ni...
Terhenti sekejap...
So jumaat lepas...
Start semula... 


Selepas jumaat...
Bawak le ke kilang....
Sekejap jer habis...
Alhamdulillah....

Tapi yang lebih penting....

Belum pun 5.30 petang waktu balik....
Sudah terima banyak tempahan...
Dari orang luar bukan dari anak buah...

Adakah kawan2 nampak....
Sesuatu dalam sedekah yg pelik dari citer den ni...?

Allah lebih maklum...

Sekian...



Sunday, April 12, 2015

Saya & Bunga...


Den bukan mat bunga...


Tapi kat ngumah...
Memang banyak bunga...


Semestinya...
Wife lah yang tanam...


Dalam banyak2 pokok...
Pokok ni jer lum berbunga....
Mencik tul...

Pokok Mangga aaa...
Bila maw bunga n berbuah maaaa....
Kasi kerat nanti...
Baru taw...

Ahakz...

Saturday, April 11, 2015

Saya & Kampung Petola, Kuala Lipis...


Jodoh den dengan orang Kuala Lipis...
Bukan dengan kerabat Siti Nurhaliza aaa...
Wife den duduk kampung...
Kampung Petola...
Kalau sape2 kelik Kelate tuju ke Gua Musang...
Musti lalu  punyer depan ghumah mertua...
Berdekatan dengan Petronas Felda Kechau...


Tapi bukan itu yg nak den citer...
Pasal nak mandu ke kampung wife dulu...
Perjalanan nya ambil masa 4 jam...
Dulu masa muda...
Laju jerk...


Now...
Bila mandu 4 jam...
Rasa penat sangat...
Dah tua aaa...
Tapi hati muda lagik...
Ahakz...


Nasib baik ada banyak permandangan yg lawa di kampung ni...
Boleh merehatkan minda setelah penat drive...

Tapi...

Baru 4 jam kan...
Macam mana orang balik Kelate...
8 jam tu....

Pehhhh

Friday, April 10, 2015

Saya Dan Resepi Puding Koktail...


Bahan2 nya.

1 tin buah koktail.
1 tin susu cair
1 cawan gula pasir
6 cawan air
Sirap dari koktail
1 cawan tepung kastard
Swissroll perasa mocha
20 gram serbuk agar2

Cara Membuatnya.

Potong swissroll dan basahkan dgn sirap koktail.
Jangan sampai habis sebab nak guna sirap tu.

Masak 6 cawan air, gula, serbuk agar2 dan sirap koktail hingga mendidih.

Sementara tunggu mendidih.
Blender or mixer susu cair dan tepung kastard.

Selepas agar2 mendidh, masukkan adunan kastard kedalam  dam tunggu plak megelegak. 
Jangan guna api yg besar.
Masukkan buah koktail dan kacau sebati.

Tuangkan adunan dalam bekas separuh.
Lepas tu susun swissroll yg dibasah td ikut cara hangpa sendiri.
Lepas tu ( lepas tu lagik dan lagik...)
Tuang lebihan adunan kastard n buah koktail.
Sejukkan bawah kipas
Dan sejuk masukkan dalam peti ais.

Siap...


Ini lah hasilnya....


Kastard berperisa koktail dan swissroll mocha...
Memang sedap disebatikan dalam mulut...
Cer lah try...


Thursday, April 9, 2015

Saya, Handphone & Kawan...



Sekarang ni kalau lepak dengan kawan2...
Dah tak macam dulu2...
Masing2 sibuk dengan hanpon...
Mentang2 hanpon masing2 canggih tahap gaban...


Now...
Den buat satu undang2...
Nak lepak...
Kumpulkan hanpon...
Letak satu tempat...
Den dapat idea ni dari FB...
Ada orang buat...


Hah....
Baru masing2 terkedu...
Terkujat2....

Ahakz....

Lokasi  :  Restoren Nasi kandar Al Fairos, Seksyen 9, Bandar Baru Bangi


Wednesday, April 8, 2015

Cerita Saya Dan Angsa...


Masa sekolah dulu...
Otw nak pergi tunggu bas sekolah...
Dengan berjalan kaki...
Selalu den kena hambat dengan sekumpulan angsa....
Tak cukup tanah den lari...

Tapi pada suatu hari tu...
Tah apa kes...
Den kena marah dengan bonda...
Hati remaja masa tu bengkak jer...
Panas....
Masa lalu dekat sekumpulan angsa garang...
Depa dah nak hambat den...
Tapi hati tengah panas...
Berani pun datanglah...
Den sepak muka salah sekor angsa...
Ketuanya barang kali...
Sebab paling depan...
Bertempiaran depa larik...

Esoknya kan...
Masa otw gi sekolah...
Dari jauh lagi angsa2 tu dah larik...
Bila tenguk den...
Begitu lah hari2 seterusnya...

Wahhhh....
Kuat tul ingatan ANGSA erk...

Ahakz....


Lokasi : Felda Palong 13.

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin