Kawan - Kawan jeBateja

Pages

Thursday, April 30, 2020

Puding Susu Gula Melaka Cincau...


Akhir nya siap Puding Susu Gula Melaka Cincau. Aku tak guna langsung Air Biasa dlm resepi ni. Hanya Susu Full Cream dan Santan.

Gula Melaka aku guna Gula Melaka cair yg dijual dlm botol. Lepas tu letak Cincau. Bau nya harum sampai memenuhi ruang dapur. Harap2 puding ni sedap seperti harum bau nya...

Ahakz....

Gula Melaka ni keluaran Belacan Dan Cencalok MAMA Halal. Pertama kali guna tahun lepas dan aku guna dlm lingkungan 60ml ke 100ml shj sebab sgt pekat ia juga bergantung kepada jenis puding yg aku buat. Kebaikkan nya aku dpt jimat Masa dan Gas. Kalau guna Gula Melaka ketul...aku kena ketuk2 bg pecah ( Masa ) dan kena lama atas dapur utk tunggu cair sepenuhnya ( Gas )...

Oleh kerana aku tak guna air biasa maka aku ambil keputusan tak tunggu ia mendidih. Cukup bg aku naik bau dan serbuk agar2 larut dan juga mula berwap. Aku tutup api. Aku jimat Gas dan dapat elak pecah lemak pada Santan.

Sekian....Harap maklum....

Letih nak naip resepi....Ahakz....Puasa kan...

Wednesday, April 29, 2020

Serbuk Agar-Agar...


Yehaaaa....Serbuk Agar2 kami dah sampai. Esok leh terus memuding lagi...Ahakz....

Tuesday, April 28, 2020

Resepi Puding Jagung Cincau...


Tadaaa....ini lah Puding Jagung Cincau yg aku plan pagi td. Alhamdulillah....berjaya...
Bahan mudah dan campak2 aje...cuma kena cari serbuk agar2 yg susah sket...

Aku sekali beli 200 ke 500 gram....kat pasaran ada jual siap pack 10gram...sonang.

So....Ini resepinya...

Bahan2

10 gram agar2.
4 cawan air panas( 800ml ).
200gram Cincau.
1 tin susu krimer manis Jagung ( Brand Saji ).

Cara Membuat

Masukkan susu dan air panas dlm satu bekas.

Tujuan guna air panas sebab nak cepat larutkan susu.

Jangan guna air mendidih.

Masukkan dlm periuk adunan td bersama serbuk agar2.

Masak adunan tersebut.

Kacau hingga mendidih.

Potong dadu cincau. Besar2 sket, jgn kecik sgt.

Adunan puding dah masak, masukkan dlm acuan pilihan.

Lepas tu masukkan cincau.

Ratakan cincau.

Sejukkan dlm suhu bilik.

Lepas tu masuk peti ais paling kurang 4 jam.

Sekian

Monday, April 27, 2020

Cemerlang...


Semalam aku rasa...aku paling cemerlang dlm bulan pose ni. Nasib je tak hensem...kalau tak....tambah lg cemerlang...Ahakz..

Pi Tesco paling awai. Utk kudapan aku buat Puding Ros Bandung Soda. Utk lauk aku buat Siakap 3 Rasa. Utk minuman aku buat Tembikai Laici....pehhh hampir lengkap...

Untung wife aku dpt laki mcm aku ni...walau tak hensem mana...Ahakz...

Sunday, April 26, 2020

Paling Awal...


Tak sangka....pagi ni aku beratur depan Tesco....paling depan. Hebat nya...tapi berpeluh berdiri dari 7.23am.

Kucing tu plak terperangkap. Kesian dia ..xleh kuar....nak tanya sahur ke idak...takut dia marah plak....buat senyap je lah....Ahakz...

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin