Kawan - Kawan jeBateja

Monday, March 3, 2014

3. Ladang Getah Kepanasan...



Musim kemarau melanda Malaysia...
Ramai orang kepanasan...
Begitu jugak lah pokok getah family kami...
Kepanasan...


Tapi ayah kami ada insiatif dia sendiri...
di upahnya jengkaut lubang berhampiran paya di ladang...
Untuk buat perigi...
Dengan air itu beliau meyiram pokok2 getah...
Lebih kurang 2000 btg pokok dlm 10 ekar...
Wow...
Bukan keja mudah...

Dalam gambar tu adik yang kedua mengajar anak sulung den...
Cara2 mengambil air di perigi...
Orang hidup kat bandar...
Tak pernah guna air perigi...
Itu le pasainya...



Akhirnya...
Ini le keja nya...
Siram pokok getah...

4 comments:

cheqna said...

tersangat panas skang ni...
bestnya dapat mandi air perigi..sejuk je

JunAina said...

Huihhh...2000 anak pokok jenuh nak habeskan. Insyaallah ada ganjaran menanti disebalik kecekalan dok bagi air kat pokok tu.

Daddy Ziyyad said...

lepas ni anak ekau boleh belajar menoreh pokok getah pulak...:)

samo samo la kita doa yo...moga hujan turun selobek lobeknyo

diana said...

hujan oh hujan......

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin