Kawan - Kawan jeBateja

Monday, December 23, 2013

Tolong Pilih Kan Yang Terbaik...


1. Puding Jagung di gabung dengan Puding Kacang Merah.


2. Puding Kasih Bertaut


3. Puding Cendol Gula Melaka


4. Puding Susu UHT Strabwerry Chocolate


5. Puding Kasih Bertaut bergabung dengan Puding Cendol

So...

Mana yang terbaek erk...??

Thursday, November 14, 2013

Pistol Air...


Cuti sekolah tahun ni...
Apa aktiviti...?
Kita orang ( kami sefamily ) dah siapkan dah...
Koleksi pistol air sudah dikeluarkan dari simpanan...
Boleh lah main perang2 dengan anak2...
Anak ada 2 orang...
Apsal pistol air ada 5...?
Apa lagik...
Bapak n Emak pun joint sama laaa...
Ahakz...

Wednesday, November 13, 2013

Bukan Pelangi...


Asalnya ini Puding Cendol Gula Melaka...
Ia hanya ada warna santan dan warna gula melaka...


Tapi terlebih rajin...
Nak letak colour2 bagai...
Akhirnya...
Ini le jadinya...


Jadi 3 warna...
Pink...
Ungu...
Kuning...
Coklat ke hitaman ( Gula Melaka )...


Warna asalnya...
Begini lah...

Ahakz...

Jemput semua...

Tuesday, November 12, 2013

Nasi Lemak Online


Sabtu lepas try beli nasi lemak online...
Pemiliknya duduk taman sebelah den jer...
Nasi lemak dengan telur mata...
RM2.50...


Walaupun mahal sket...
Tapi kalau tolak dengan kos minyak keta bagai...
Den raso puas hati lah beli tunggu kat rumah laei...
Alhamdulillah...
Nasi lemak nya pun sodap...
Semua rasa...
Sambal pun best...


Ini iklan nya...
Pasti kan ku order lagik...

Thursday, November 7, 2013

Ooo..Petronas Ku...


Terkejut baca Sinar harian semalam...
Petronas yang diawal penubuhannya adalah untuk membantu orang melayu...
Tidak lagik menerus agenda begitu...
Selama ini nasi2 lemak...
Kerepek2 yang di bekalkan oleh orang kampung...
Yang dijual di kedai2 Mesra...
Telah di sekat...
Itu syarikat orang kampung...
Syarikat2 besar tempatan / bumiputra yang mendapat kepercayaan syarikat minyak luar negara...
Tetapi tidak di percayai oleh Petronas...
Emm petronas...
Jika betul...
Bongkak sungguh diri mu itu...

Tak sabar nak dptkan Sinar Harian hari ni...
Kot2 ada jawapan dari pihak Petronas plak...
 
 

Wednesday, November 6, 2013

Jeruk...


Poei Tesco Semenyih baru ni terpandang botol2 ni...
Pertama kali tenguk petai jeruk dijual dlm botol mcm ni...
Peh...
Komersial sungguh...


Dan harganya...
Wow...
Leh tahan...


Walau apa pun...
Jeruk ni adalah terbaek...

Tuesday, November 5, 2013

Hah...Ini Baru Betul Tahun Baru...


Selamat Tahun Baru Hijrah 1435...
Den rasa ini lah betul2 tahun baru...
Setakat tahun masihi....
Tak layan den der...

Sempena tahun baru ni....
Semoga Negara Malaysia  sentiasa di lindungi...
Di rahmati...
Diberikan cahaya...
Dijauhi kegelapan...

Assalammualaikum...

Monday, November 4, 2013

Padan Muka Saya...


Ini sebuah kisah lama...

Selepas Hari Raya Haji tahun lepas kita tukau bateri keta...
Namun...
Sebelum Hari Raya Haji tahun ini...
Sekali lagik tukau bateri keta...
Ini le bahana nya tak memeriksa air bateri...
Sepatutnya boleh bertahan 2 tahun paling kurang...
Setahun pun tak lepas...
Padan muka sekali lagik...
Terbang RM160.00...

Friday, October 4, 2013

Nasib Badan...



Hari tu usha puding buah kat google...
Jumpa lah puding macam dalam gambar tu...
Terasa nak mencuba...
Namun resepi ni dari blog Indonesia...
Mereka guna buah-buahan segar...
Seperti pisang, jambu dan betik kalau tak silap...
Lapisan bawahnya seperti coklat...
Sebenarnya jebat tak faham bahasa Indonesia dalam tulisan...
Jadi agak2 jer...


Jebat try buat...
Tapi guna buahan dalam tin...
Koktail...
Lapisan bawah ialah Sirap campur Ros...


Lastnya...
Lapisan bawah tu melorot geng....
Tak melekat...
Adoi laaa....

GAGAL laaa...

Uhukz...sian Jebat...


Note ** Resepi Puding asal dan gambar pertama di ambil dari....

Thursday, October 3, 2013

Terseksa...


Bosa tul pokok tu...
Sihat jerk ia tumbah atas kaki lima jalan...



Macam terseksa jerk akar2 nya...
Tapi nampaknya pokok tu terus berjaya hidup...
Biar pun terseksa...
Itu pokok...
Kita....?




Errr...ini agak meyeksakan laaa...

Ahakz


Wednesday, October 2, 2013

Diantara Ron92, Ron95, Ron97 dan Ron98


Masa kenaikan harga minyak...
Ada minyak Ron92 akan di perkenal...
Tapi den tgk...
Kat Taiwan masih guna Ron92 ni...
Depa ada 3 jenis minyak...
Ron 92...
Ron 95...
Ron 98...


Harganya sudah tentu berbeda...
Leh tgk gambo tu...
Ron92 - NDT 340 ( RM3.91 )
Ron95 - NDT 355 ( RM4.08 )
Ron98 - NDT 375 ( RM4.31)
Perliter...
NDT = New Dollar Taiwan.



So...
Pilih mana suka....

Ahakz

Tuesday, October 1, 2013

Bijik Getah...


Hari tu gi Hulu Selangor...
Nghumah adik ipar...
Belakang rumah nya ada kebun getah yang sedang berbuah...
Maka dapat kumpulkan ini...
Bijik Getah...


Kebun getah ayah den sedang proses tanaman semula...
So lama sudah tak tgk bijik getah...
Rindu rasanya...
Tu yg simpan...
Bawak balik nghumah...
Ahakz

Monday, September 30, 2013

Seven Eleven...



Banyak bonar 7 Eleven di Taiwan...
Den raso setiap 200 meter paling kurang mesti ada 7 eleven...


Macam2 ada dijual...
Yong Taw Foo pun ader...



Meja makan pun ader...
Sambil makan2 Yong Taw Foo...
Tapi den lupa ambil gambo...
Dah macam kedai makan plak rasanya...


Selain tu den tgk...
7 Eleven jadi pusat kumpul bungkusan or surat utk di pos...
Mereka berkerjasama dengan DHL...
Kat Malaysia sepatutnya Pos Malaysia buat macam ni...



Kaya lah tokeh 7 Eleven ni erk...
Serata dunia ada gamaknya...

Monday, September 23, 2013

Taiwan 2013 - Day 5


Hari ke 5 adalah masa pulang ke Malaysia...
Namun satu Taufan yg melalui Taiwan amat mengusarkan...
Seram den di buatnya...


Berita2 disana membawa bencana banjir yang disebabkan kedatangan taufan itu...
Hujan sepanjang hari...


Di luar hotel hujan sangat lebat...
Harap2 tak delay lah flight kami...


Sampai airport pun still hujan...
Sepanjang 2 jam perjalanan dari Taichung ke Taipei...
Hujan sesaja...



Dah nama nya hujan...
Perut tersangat cepat lapau...
Di tfood court ada satu kedai halal...
Senang hati di buatnya...


Selepas tempah makanan...
Kami diberi alat ni...
Jika makanan ditempah siap...
Alat ni akan berbunyi...
So sila lah ambil di tempah kita menempah td...
Sebab kat situ byk kedai makanan...



Akhirnya...
Kapal terbang berlepas dengan selamat di dalam hujan lebat...
Tak sangka...
Ingat kan tunda...
Awan tebal meyelubungi ke pulangan kami ke Malaysia...


Setelah jauh sket dari Taiwan...
Baru le terang pandangan mata...
Senang hati den...
Kalau tidak...
Bergegar2 jerk body kapal terbang...
Seram sejuk jugak di buatnya...
Ahakz...

Saturday, September 21, 2013

Taiwan 2013 - Day 4


Hari ke 4 di Taichung Taiwan...
Kami di bawa ke Masjid Taichung...
Warna nya hijau...


Suasana dalam masjid...



Nampak meja tepi tingkap dan aircon bosa tu...
Untuk orang belaja agama...


Tengah hari kami di bawa makan sushi...
Berasaskan Seafood le...


Sekali makan ni...
Nampak macam ayam or daging aaa...
Sah2 tak halal...
Kata seafood...


Petang dibawa makan ke kedai ala ala Istanbul...


Lawa tul kat depan nya...


Kedai ni tak hidang babi...
Juga di kata kan halal...


Tapi dalam menunya...
Ada white wine...
Alahai...


Nasib baik awekz korea ni lawa...
Ahakz


Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin