Kawan - Kawan jeBateja

Monday, May 7, 2012

AV8 Malaysia : Kontroversi Yang Menjengkelkan...


AV 8x8
Kalau korang baca entry den pada 31 May 2010...
Berkisar pemilikan kereta perisai Pars 8x8 ( AV8 )...
Sepatutnya kereta perisai ni akan dapat pada Januari 2012...
Tetapi pihak Deftech minta penangguhan penyerahan prototaip...
Bila minta tangguh...
Maka akan naik lah KOS...
Kos tu dari mana plak datang nya...
Duit kerajaan...
Duit kerajaan tu plak mana datang nya...?
Emmm...
Itu belum masuk nak ganti TURRET lagik...
Supplier asal mahal katanya...

Perajurit Mei 2012
 Nak tahu lebih lanjut kena beli Majalah Perajurit Mei 2012...
Bermacam masalah kalau Malaysia nak buat pertukaran teknologi...
Dulu...
Kapal perang kita...
untuk TLDM...
Sampai kerajaan kerugian ratusan juta ringgit...
Tah apa tak kena dengan depa2 ni...
Ingat duit tu macam air jerk ke...

Pengantian Helikopter untuk ganti NURI pun bermasalah...
Maka jadi lambat...
Bila lambat...
Makin tua lah si NURI tu...
Alamatnya...
Makin ramai le yang bakal terkorban...

 Pengantian kereta perisai penting ye kawan2...
Kereta perisai kita sekarang terlalu tua sudah...
Perisai nya sudah tidak boleh menampung senjata2 zaman sekarang...
Akibatnya...
Seperti berlaku di Somalia...
Senang2 jer kereta perisai askar kita di musnahkan oleh RPG biasa...
Terkorban askar kita...

ANOA 6x6 Indonesia
Dari segi pertukaran TEKNOLOGI...
Elok rasanya follow Indonesia...
Pertukaran teknologi dengan syarikat Korea Selatan...
Membolehkan Pihak Indonesia menjualnya ke negara2 lain...
Gambar atas...
Kereta Perisai Anoa 6x6
Yang asalnya ialah...
Black Fox 6x6...

Black Fox 6x6
Sebenarnya...
Ada yang tak setuju perihal pertukaran teknologi ni...
Dengan RM8 billion ( yang bakal meningkat )...
Kita akan dapat 257pcs Kereta Perisai AV8 ni ( kalau ikut bajet asal lah )...
Tetapi dalam buku perajurit kata...
Kita boleh dapat lebih dari tu kalau beli terus...
Iye lah...
kalau pertukaran teknologi manjangnya masalah kan...
Kan...kan...


Kalau search kat Google image AV8 Malaysia...
Antaranya...
Akan keluar gambar kat atas ni...
So korang faham2 lah ayat2 den sebelum tu...

Apa pun tak bolehhhhhhhhhhhhh......

Ahakz...


16 comments:

maya amir said...

wahhh..perkongsian menarik...x penah tau pun mende2 ni... byk sgt kerenah birokrasi tu yg sumenye lambat & x boleh..huhu

gadisBunga said...

aku tak penah masuk duduk dalam kete kebal lagi. teringin lak.

*komen takde kaitan dgn entri ko. :D

Chik Att said...

tengok ni... mcm nak beli sibijik jaa ...letak kat kg . sapa cakap banyak aku lanyak

amna said...

assalam..
sblm ni x pernah ambil tahu ttg ni. bygkan kalau negara kita berlaku kjdian x dingini.. mcm mna nk perthnkn ngara if benda2 cmni x slesai :(

siti murni said...

patut la jebat terer bab2 ni..rupa2nya rajin baca majalah perajurit....:)

schaze zainn said...

aku tak penah tgk pun magazine tu..hihi

mebi sbb aku tak minat kot..haha

=D

NISA KHAIRI said...

Memang kontroversi yang menjengkelkan!

NzA said...

kerenah birokrasi merugikan......

khairunnisa ♥ said...

nak amik lesen kete kebal camni :P

Teenager Housemaid said...

erk..den tatau apa2 pasal ni.. -_-'

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mmm... kena beli benda2 mcm nie utk keselamatan negara jugak.

Liza @ Adzriel AB said...

jang.. kau busy bonar eh?

CintaZulaikha said...

pusing2 pon cakap psl bajet...gomen lah katakan

storyfromme said...

hehehe..apa pon x boleh :)

Muhammad Harith said...

Kata orang yang bijak pandai : "Buat apa kita perlu membazirkan wang kerajaan ini untuk membeli benda yang tidak berfaedah, sedangkan banyak persarana perlu dibangunkan selain menjaga kebajikan masyarakat". Benar! kerana kebelakagan ini kita amat jarang-jarang ada ancaman dalam tetapi di luar? kadang-kadang media massa Malaysia selalu kurangkan "tone" hal ini sedangkan di Indonesia mereka tidak jemu-jemu memainkan isu ini... Lagipun, tentera kita perlu mahir dalam mengendalikan aset ini sebelum menjadi pakar... Takakanlah kita mahu tunggu perang.. baru beli, tentera kita yang masih mentah dalam mengendalikan senjata perang main tekan-tekan je.. Akhirnya memakan diri... Lagi 1, istri dan anak2 akan bersalaman dan meminta ampun kepada suami ketika dipanggil bertugas 7 mereka selalu tidak nyenyak tidur memikirkan keselamatan anggotan... Hanya disebabkan hal politik, nyawa anggota dipertaruhkan... Indonesia yang majoriti miskin pun masih menyokong & mendesak Pemimpin mereka menyediakan angkatan yang ampuh dari segi teknologi & mentalisma... KITA?? MASIH TERLENA

baie2040 said...

Sangat bijak..cuba cerita sikit pasal teknologi fabrikasi logam...integreted weapons system dan enjin yg ada pada anoa dari indon..
Apa yg ATM dapat hasil dari percubaan permanduan di indon dan malaysia...

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin