Kawan - Kawan jeBateja

Friday, April 16, 2010

Indonesia...DAY 13

Day 13 di Jakarta...masa tu jumaat...masih berada di depan kilang pada paginya. Apa yang menarik pada kilang ni? hadiah kepada pekerjanya...banyak oooo...walaupun nilainya mungkin tak sama dengan Malaysia tapi betapa prihatinnya majikan seperti Pt Bakrie ni...pertamanya, jika kilang untung 3 bulan berturut2...maka bulan ke 4 akan dapat imbuhan sebanyak 25% dari gaji. Pada masa aku datang, bulan januari, febuari dan mac kilang ni untung dan capai target maka pada 13 april mereka mendapat habuan 25% dari gaji. Jika bulan april, mei dan jun untung lagi...makan bulan julai...dapat lagik...25%...kalau lah majikan aku macam ni...kan best....
setiap kali raya puasa wajip bagi bagi sebulan gaji, yang ni arahan pemerintah dan bonus setiap bulan Disember....kalau nak hitung...lebih 3 bulan gaji mereka dapat setahun....pehhhh....prihatin tul majikan depa erk...

Di kilang ni ada masjid...so solat kat sini sahaja....ahakz...bahsa nya boleh difahami...


Hari jumaat juga ialah hari pakai batik...emmm....ramai orang memakai batik Indonesia.


Rokok...perkara wajip ketika meeting...ahakz...kena plak kopi...pehhhh


tukang jaga trafik ni...bukan seorang polis tapi mereka mendapat imbuhan atas ehsan pemandu2 di sana.

No comments:

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin