Kawan - Kawan jeBateja

Thursday, December 29, 2011

Paparan Blog : Resepi Puding Kacang Merah...

Ini resepi kalau jadi...
Korang akan rasa macam aiskrim POTONG yg ada kacang MERAH tu...
Ok jom tgk Bahan2 nya...

4 cawan air ( 800ml )
20gram serbuk agar2 ( nak buat banyak ni - nak bg jiran2 )
3 cawan susu segar ( 600ml )
1 cawan gula ( 200gram )
Sepeket or 1 tin kacang merah
Pewarna merah
1/2 sudu teh garam.

Kacang merah tu BLENDER dulu yeee...
Jangan guna BLENDER yg biasa BLENDER Cili plak...
Kang ada yg PIJAU kang...

Masak air, Gula dan Serbuk agar2...
Sampai semuanya larut yeee...

Dah larut...
Masukkan kacang merah tu...
Tunggu sampai mendidih...
Dah mendidih...
Tutup api...

Tuangkan susu dan garam...
Kacau sebati...

Masukkan sirap or pewarna merah...
Ikut suka lah sampai warna yg macam ne nak...
Nak masuk satu botol pun ok...
Ahakz...

Dah siap...
Masukkan ke dalam loyang or acuan...
Sejukkan kat luar dulu...
Pastu sejukkan ke peti sejuk...


Ok....
Selamat Mencuba yerr...
Ingat taw...
Rasanya mesti macam Aiskrim Potong Kacang Merah tu...

6 comments:

Teenager Housemaid said...

cek tak suka kacang merah...:(

kakcik said...

Kalau tak dapat rasa macam tu, nak buat macamana? hehehe...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

saya selalu rasa takjub kat org yg pandai buat kuih sbb saya buat cekodok pun tak lepas.. masak2 lauk2 boleh tapi kuih2 ne mmg failla..mmmm

diana said...

nak cuba ..:p

Nelly The Strange said...

bleh jadi chef !
:p

ILA HonEyBuNNy said...

ehem3...

bila nak post puding neh..eheheh

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin