Kawan - Kawan jeBateja

Thursday, June 30, 2011

Sate Kalau Dah Free...

Sate kalau dah free...
Pandang sudut mana pun sedap...

Apa lagi kalau makan ramai2...
Sambil2 bergossip...
Ahakz...

Jamuan sate 2 hari lepas...
Di biaya sepenuhnya oleh seorang Hamba Allah yang tidak ingin di kenali...
Semoga Allah murahkan rezekinya...

Alamak senget plak gambar ni...
Ini plak jamuan sate malam tadi...
Untuk Qa Qc sahaja...
Ahakz...
Sodap makan ramai2 taw...

Yang ni niat nak bagi pengunjung blog den...
Sape2 sudi...
Ambil le...
Ahakz....

Jebat Dan Umrah...

Malam tadi masa keja malam...
Dapat satu surat...

Rupanya surat tawaran mengerjakan Umrah...
Seronok ada...
Berdebar pun ada...

Kalau panjang umur...
Jebat akan berlepas minggu ke 2 puasa...
Di bawah selia Andalusia - Daud Che Ngah...

Berdebar2 lagik ni...
Ahakz...

Tuesday, June 28, 2011

Bunga Ajaib...

Minggu lepas masa nak gi keja pagi...
Tenguk depan rumah ada kaktus berbunga bunga matahari...
Uikkkk...
Pelik ni...

Tetiba wife tegur...
Jangan heran laaa...
Bunga tu orang yg letak...
Bunga gugur dari pokok ni hah...
( sambil menunjuk ke pokok matahari sebenar )

Kurang asam keping punya wife...
Terbuang masa dah 3 4 minit...
Patutnya dah sampai tempat kerja dah...
Ahakz...

Monday, June 27, 2011

Tbs - Terminal Bersatu Selatan...

Hai bertemu kembali...
Semalam gi Kuala Lumpur...
Oleh kerna Berita kat radio kata ada larian KL 2011...
Banyak jalan tutup...
So den n family park keta kat TBS...
Terminal Bersatu Selatan...
Pas tu kita orang naik Star Lrt ke Bandaraya aka Sogo...
Tambang dewasa RM3.40 pergi balik...

Di kawasan TBS...
Ada stesen ERL...

Komuter KTM...
Nampak bumbung jerk...

Star LRT...

Di dalam TBS...
Kalah Airport LCCT...
Maknanya sape2 pernah pergi LCCT...
Lagi kelam kabut dari TBS ni...

Kawasan KETIBAAN...
Bas yang sampai dari selatan akan turunkan penumpang disini...
Orang lain tak leh masuk...
Macam Lapangan Terbang gitu...
Ahakz...
Jumpa lagik...
Nak den Jalan2 ke kawasan jajahan korang yerk.....ahakz

Wednesday, June 22, 2011

Siapa Nak Demam...?

Ada siapa2 yang demam sekarang...?
Maw demam...?
Bagus...
Mengikut buku KOSMIK yang tah tahun bila aku baca...
Demam ada bagusnya...
Kepanasan demam boleh meneutralkan asid2 or racun2 yang berada didalam badan kita...
Ia adalah tindak balas semula jadi badan yang pasti arahannya datang dari Otak...

Koleksi buku KOSMIK...
Gambar ambil dari :- http://damaisuria.blogspot.com/


Walau macam mana demam...
Sila hindari demam yang pembawa nya seperti diatas...
Seksa oooo...


Tuesday, June 21, 2011

Maafkan Saya...

2 hari ni kawasan rumah den tiada INTERNET...
so den ngak bisa BW...
Maafkan saya yea...
Nanti dah OK...
Kita gi jalan2 yea...

Ini pinjam internet tempat keja...
Tak ngular...
Waktu rehat ni...
apa2 pun...
Maaf...
Uhukz...

Ada Katak Di Tempat Anda...?

Refer tajuk...
Ada Katak Di Tempat Anda...?
Den pernah terbaca dalam majalah KOSMIK entah keluaran bila...
Jika terdapat banyak KATAK di tempat anda...
Maka kawasan anda adalah kawasan selamat dari hujan ASID...
Kulit katak yang sensitif tersangat alegik dengan hujan ASID...
Jika di tempat anda berhujan ASID...
Maka katak akan MATI atau...
Depa berhijrah ke kawasan hijo yg lebih selamat bagi depa...
Maka tiada lah katak di tempat anda...

Ini contoh majalah KOSMIK erk...
Sebab den ni SPM pun tak lulus...
Nak dapat ILMU...
Ini je lah bacaan den...

Lupa nak bgtaw...
Jika kawasan ANDA banyak katak...
Anda boleh bercita2 menjadi penternak ULAR yang berjaya...
Sekian...
Ahakz...

Monday, June 20, 2011

Bagusnya Jamban Duduk, Selesanya Jamban Cangkung...



Cikgu den kata...


Jamban duduk bagus...


Sebab ketika meneran ( masa membuang le...)...


Seluruh graviti badan akan turun mendatar...


Jadi untuk orang2 moden mcm kita ni...


Yang banyak makan benda2 yang bukan2...


Aka fast food...


Elok le biasakan jamban duduk ni...





Cikgu den kata lagi...


Jamban cangkung akan membuatkan seluruh graviti badan akan menuju ke lubang dubur ketika meneran...


Sangat tidak elok untuk orang2 moden...


Yang banyak makan benda bukan2...


Sebabnya...


Pemakanan kita sekarang banyak membina lemak dari menguatkan otot...


Jika sepanjang hidup kita asyik meneran kat sini...


Dengan pusat graviti di dubur...


Maka pada umur senja...


Kemungkinan...


Dubur terkeluar sangat lah tinggi...


Jangan bandingkan dgn orang2 lama...


Depa makan ulam2, pucuk paku n sebagainya...


Kalau nak guna gak jamban ni...


Pastikan anda membuang setiap hari di waktu pagi...


Masa ni lawas lagik...


Jangan simpan 3 4 hari sudah...


Kang pecah plak jamban tu...


Keras beb...ahakz...





kepada yang tak biasa dgn jamban duduk...


Gambar diatas may be boleh membantu...


Skill perlu tinggi yea...


kalau tidak...





Mungkin berakhir dgn begini...


Emmm...


Ini wanita kan...


( dah taw...saja tanya...ahakz...)





gambar2 : from google with luv...

Sunday, June 19, 2011

Everything Happen Has A Good Reason...



Pada zaman dahulu ada seorang Raja yang sangat suka memburu. Ketika memburu ia ditemani oleh Perdana Menteri ( PM aka jeBateja) dan pengawal2 yang setia. Didalam rombongan buruan, Raja dan PM mempunyai kuda yang sangat kuat dan laju berbanding pengawal2 nya. Maka kerap kali ketika mengejar binatang buruan, Raja dan PM meninggalkan pengawal2 nya dibelakang.


Pada suatu hari, selepas memburu. Raja teringin mengasah parang yang digunakan untuk memburu. Ketika mengasah parang tersebut, tiba2 parang itu terjatuh ke ibu jari kakinya maka putus lah ibu jari kaki Raja tersebut. Sakitnya usah lah diciter. Maka gemparlah seluruh istana pada masa itu. Ketika keadaan tenang, dalam keadaan sakit Raja memanggil semua memanda mentarinya termasuklah PM aka jebateja yg maskulin. Raja bertanya kepada memanda menterinya, apa kah tanda kejadian yang berlaku ini. Tiada seorang pun memanda menteri dapat memberi pendapat. Raja sangat murka, beliau bertanya kepada PM dan dalam terpaksa PM pun menjawap - Everything Happen Has A Good Reason Tuanku.


Mendengar jawapan PM lagi lah murka si Raja. Raja terus mengarahkan pengawal menangkap PM dan penjarakan PM. Terkedu memanda menteri yang lain.


Setelah sepurnama berlalu, luka kehilangan ibu jari kaki Raja telah pulih sepenuhnya. Oleh kerana teramat bosan akan kehidupan didalam istana maka Raja memutuskan untuk pergi memburu sambil ditemani pengawal2 nya yang kureng sket hensem daripada jebateja...ahakz. Ketika dihutan, Raja tersebut ternampak binatang buruan, lalu mengejarnya. Oleh kerana kuda si Raja terlebih power maka dia telah meninggalkan pengawal2 nya.


Akhirnya, Raja telah sesat di tengah belantara yang tebal. Pengawal2 nya pula kehilangan jejak Raja dan puas mencarinya. Tiba2, Si Raja ditahan oleh kaum yang pelik dan mereka adalah penghuni hutan tersebut. Mereka mengikat Raja tersebut dan mengantungkan Raja seperti mahu memanggang Raja tersebut ( BBQ kot ). Raja sangat takut dan gementar, menyesal tidak terkira kerana pergi memburu pada hari tersebut.


Ketika Ketua kaum tersebut mahu menyalakan api, tiba2 Ketua itu memandang dari hujung rambut ke hujung kaki. Api dipadamkan dan ketua itu berbisik dengan kumpulan nya. Ikatan Raja dibuka dan beliau dilepaskan ditempat dimana dia ditahan. Tidak berapa lama kemudian, Raja di temui oleh pengawal2nya dan Raja yang masih terkejut dibawa pulang.


Di istana, Raja memanggil semua memanda menterinya kecuali PM aka jebateja yang maskulin kerna PM di penjara. Raja bertanya kepada memanda menteri baginda, kenapa kaum tersebut tidak mahu memakan baginda. Tidak seorang pun memanda beliau dapat menjawap. Setelah beberapa ketika seorang menteri mencadangkan agar Raja memperkenan PM masuk mengadap agar beliau dapat memberi buah fikiran. Raja memperkenankan.


Setelah PM masuk mengadap dan diciterkan apa yg menjadi kemuskilan maka PM aka jebateja yg maskulin pun berkata...Everything Happen Has A Good Reason Tuanku...kaum yg Tuanku jumpa adalah kaum yang memakan daging manusia. Namun didalam kes Tuanku, kaum tersebut tidak memakan Tuanku kerana Tuanku tidak cukup sifatnya. Tuanku sudah kehilangan Ibu Jari Kaki Tuanku. Kepercayaan kaum ini Tuanku. Jika mereka memakan sesuatu yang tidak cukup sifatnya maka mereka khuatiri akan menglahirkan zuriat2 yang juga tidak cukup sifatnya Tuanku...


Terpana si Raja tersebut. Ada benarnya kata si PM aka jebateja ini. Raja memohon maaf kepada PM kerna memenjara PM disebabkan kata2 PM dahulu. Raja tidak sangka kemudaratan dulu membawa kebaikan kpd beliau dikemudian hari.


Selepas Raja berbicara, PM aka jebateja yang maskulin pun berkata...Everything Happen Has A Good Reason Tuanku...andai patik tidak dipenjarakan Tuanku dahulu mungkin kini patik sudah tidak ada di dunia ini Tuanku. Kerna dengan kesempurnaan anggota badan yang patik ada sudah tentu patik telah selamat menjadi santapan kaum tersebut Tuanku...Everything Happen Has A Good Reason Tuanku....


Sekali lagi Si Raja terpana...betul jugak....ahakz...Sekian.....Babai....


** Cerita diambil ketika jebateja pergi kursus anjuran syarikat di Awana Genting pada tahun 1997. 2 hari selepas itu jebateja telah eksiden dan terpaksa bercuti selama 8 bulan, kaki patah 8 dan tidak beraya selama 8 kali raya termasuk Deeapavali, Krismas dan lain2...Everything Happen Has A Good Reason....Ahakz..

Saturday, June 18, 2011

Jebat Tenguk Hantu Lawa...

Entry di dah xplore ke lom erk...?
Ahakz...Lupa...

Pernah nampak hantu...?
Tahun 1989...
Jebat balik dari solat Isyak di masjid...
Bersama 3 sahabat sekampung...
Isyaknya dah habis lama...
Dok bergossip so sampai pukul 10 malam baru balik...
Masa balik kita org akan melalui paya...
Dengan 3 bijik motor kita org melalui dengan santai sekali...
Tiba2...
2 bijik motor sahabat memecut dengan laju...
Terpinga2 jebat...
Apahal ni...
Jebat pun tenguk kat side mirror...
Sekali terpandang perempuan yang sangat lawa...
Rambut yang sangat lurus...
Mata yang lawa...
Sedang duduk kat belakang motor jebat...
TERKEJUT punya pasal...
Jebat terlanggar pokok di tepi paya...
nasib baik tak ke paya...
Lemas nanti...
luka2 kecil jer...
Motor...teruk...
Kuasa Tuhan sahabat yang memecut td mendengar jebat jatuh...
Depa patah balik...
Jebat tanya...
Kenapa tinggal kan aku...
Depa kata, depa nampak tiba2 jebat memecut...
Jadi depa kejar...
Tup..tup...
Dengar jebat tergolek kat belakang...
Depa konfius...
Jebat...?
Lagik lah konfius...
SAMPAI SEKARANG...wajah hantu tu masih terlekat di minda jebat...
Cute...
Ahakz...

( kisah benar yg dipetik dari memori seorang budak yang jahat masa dikampung dulu )

Friday, June 17, 2011

Tebus Pahala...

Wehhh geng...ini CITER benar taw...
So ada hal2 yang tak patut diberitahu...di beritahu....
Bukan nak EKSEN...
Cuma nak citer hal sebenar...
Semalam dah citer LAWAK ( mayat tidur...)...
Yang ni serius sket...

Bulan Puasa 2006 ( kalau tak salah ), 3 hari sebelum raya Aidilfitri...
Jebat baru sampai ke Kampung...
Cuti beraya...
Sampai2 my Bonda tiada di rumah...
Pegi Klinik, demam kata si adik...
Oleh kerana jebat kerja malam sebelumnya...
So jebat tidur...
Bila terjaga bonda sudah dah ada disisi...
Dikhabarkan bonda kena DENGGI...
So kena hantau ke Hospital Kuala Pilah...
Ditahan Wad...
Masa ni dah rasa dah, raya tahun ni ( tahun tersebut ) tak bermakna dah...

Esuknya - 2 hari sebelum raya...
Masa tu waktu Asar...
Terasa sangat tanpa bonda raya memang tak best...
Kat luar rumah hujan panas...
Masa solat asar...
Masuk rakaat ke 3 dah merebas air mata...
Habis je solat...
Jebat berdoa kepada Allah...
Mintak Allah hapuskan PAHALA2 yang pernah buat...
( jika ada...)
Paling jebat tekankan masa doa tu...
Hapuskan PAHALA atas derma buku2 yang jebat buat disebuah Masjid...
Janji Bonda jebat boleh pulang beraya...
Air mata jantan mengalir jangan kira lah banyaknya masa tu...
Lepas solat 5.30pm...
Adik call...
Dia kata mak kena terus tahan wad...

Masa nak masuk waktu berbuka...
Adik pun sampai dari hospital...
Sekali punya lah terkejut...
Bonda pun ada sekali...
Adik kata...
Dalam perjalanan ke parking...
Seorang jururawat berlari mendapatkan mereka ( dgn ayah )...
Jururawat kata bonda boleh balik beraya...
ALLAH...Syukurnya tak leh nak kata laaa...

Pernah dengar kisah 2 pemuda teperangkap dlm gua...?
Tak ingat...?
Baca SINI...
Begitu lah yang jebat buat...
Jadi...
Kalau ada peluang menderma...
terutama di hari Jumaat...
Buatlah...
Mana taw kita boleh gunakan nya nanti di kemudian hari...
Isya Allah...

Ini lah perkara paling pelik jebat pernah lalui...
Orang yang banyak dosa ni pun Allah perkenankan doanya...
Sesungguhnya Allah itu MAHA PEMURAH dan PENGAMPUN...

Thursday, June 16, 2011

Mayat Tidur...

Nak citer satu kisah benar yang terjadi kepada budak yang bernama jebat pada tahun 2006...
Ketika tu si Jebat diarah oleh kilang untuk menghadiri program khemah ibadah...
Khemah ibadah tu di Morib...
Al kisahnya dalam program tu ada segmen di mana semua peserta di beri kain kapan...
Selepas berbaring kami diarahkan menyelimut diri sendiri agar menyerupai mayat yang dikapan...
Sekeliling kami ditabur kapur barus...
So memang suasana seperti dlm kubur dengan lampu dimatikan...
Ustaz mula berbicara...
Cerita perihal alam kubur...
TAPI...
Budak jebat ni...
Dia bantai tidur...
Sedar2 si jebat ni dikejutkan oleh rakan2...
Ahakz...
Orang lain jebat tgk dok kesat air mata...
SAH...
Kata2 ustaz tadi menikam kalbu...
Nampak sangat plak...
Jebat ni buta hatinya...
Orang lain menghayati dengan penuh penghayatan...
Dia pi TIDUR...
Sah sah jugak...
Dia tu memang budak jahat...
DAN...
2011 - hal ini di ungkit2 lagik...
Berderai2 air mata bebudak ni gelakkan peristiwa tersebut...
Uhukz...

jebat...kelakau ada...malu pada diri sendiri pun ada....
sebab masa tu jebat adalah pemangku ketua di khemah ibadah.....ahakz...

Wednesday, June 15, 2011

Satu Pagi Di Jalan Raya...

Jebat keja malam pada minggu ni...
Balik keja biasanya dah agak terang...
Bukan AGAK terang...
Dah memang terang pun...
Ahakz...
Pepagi balik kerja kena meredah org yg nak pi kerja...
Semua serba pantas...
Nak kejar masa kot...
Jebat relax jerk...
Sebab kita dah habis kerja...
Ahakz...

Paling tak maw...
Berkongsi JEM dengan org nak gi kerja...
Awak mata dah rabak...
Lagik bertambah rabak...
Kalau bulan POSE ni...
Maw nya jebat bersahur sekali lagik...
Ahakz...

Tapi di lebuhraya tenang beb...
Yang jem jalan bertentangannya...
Err..bukan JEM...
Sibuk...
Ahakz...
Ini kalau pecut 200km/j pun ok...

Tapi kita pemandu berhemah...
Ikut peraturan...
AHakz...
BERHEMAH...?
Jebat ada 5 saman ekor speed trap...
Ahakz...
Berhemah lah konon...
Ahakz lagik...

Tuesday, June 14, 2011

Pesawat F/A-18F Super Hornet...?

Sejak Mei 1997 TUDM memiliki 8 unit F/A-18D...
Pesawat sebuah Firma Amerika Syarikat yang diberi nama Boeing Aerospace...

Now...
Untuk memantapkan lagi kuasa udara negara kita...
Kita perlu memiliki satu lagik skuadron pesawat MRCA ( pelbagai guna..)...
Antaranya F/A-18F Super Hornet...
Yang mungkin lebih SUPERnya dari F/A-18D Hornet...

Keperluan ini perlu sebab...
Kerajaan bakal menamatkan perkhimatan 14pcs MIG-29N...
Kekurangan ini nanti perlu di ganti...
Pada bacaan jebat..pesawat ni power cuma masalah alat ganti yg mahal ( salah satu sebab...)...
Menyebabkan pemilikannya sudah semcm tak berbaloi...
Alat ganti mahal tu pun...
pernah jadi ISU...
Tapi malas lah nak ulas kat sini...ahakz...


Yang paling canggih kita ada ialah 18pcs Sukhoi 20 MKM...
Buatan Rusia...
Dengan 18pcs Sukhoi ni...
8pcs F/A 18 Hornet...
14pcs MIG 29 ( sementara ada ni...)...
Kategori pesawat perjuang...
Tersangat lah NYATA bahawa ia masih belum cukup untuk berada di baris hadapan kuasa udara...

Anda boleh membaca selanjutnya di Majalah Perajurit Jun 2011...
Secara peribadi...
- Kita perlu pesawat canggih tetapi pemilikan nya biar telus, jgn jadi macam nak beli Helikopter ganti Nuri tu. Yang tak de mengena dgn Tentera pun menyibuk nak bagi SPEC...

- Jebat lebih suka kita elak beli koleksi dari Amerika ni, sbb kalau kita buat HAL dgn depa nanti, depa sekat alat ganti...tak terbang pesawat kita nanti - ini pernah terjadi kepada Tentera Udara Indonesia...

Monday, June 13, 2011

Bakso Malaysia Vs Bakso Indonesia...

Pehhh...
Baru siapkan tempahan pelanggan dari Cheras, Kuala Lumpur...
2pcs Puding Mable...
1pc Puding triffle...
Terkelip2 mata mandang...
Ngantuk...
Malam tadi keja malam...
Ahakz...

Bila Siti Murni citer pasal LONTONG...
Den teringat makanan kegemaran dari seberang...
BAKSO...
Bakso kat atas tu beli kat pasar malam...
Sedap ooo...
Ketika menaip ni...
Terkuar2 air liur...
Ahakz...

Yang ni plak bakso kat Bekasi, Indonesia...
Den makan semasa pergi ke sana tahun lepas...
Sedap gak...
Bakso kat sana ada banyak yg francais bagai...
So makan di tempat lebih xclusive...
Kalau nak beza sedap...
Sama jer...
Sebab yang jual kat Pasar Malam tu...
Orang Indonesia jugak...
Tapi yang jual kat Indonesia lebih pelbagai Baksonya...
Siap ada sambal dlm bebola daging...
Teramat pedasnya...
Tak salahnya depa panggil Granate Bakso ( kalau tak salah lah....)...
Yang pasti sedap...
Lebih2 lagik kalau korang pergi dengan duit syarikat...
Ahakz,,,,ahakz,,,,ahakz,,,,

Saturday, June 11, 2011

Api Lagik...

Petang semalam...
Balik keja terus punggah tikar rotan yang buruk...
Bawak kat bawah pencawang elektrik didepan rumah...
Pas tu bakar...
Ahakz...
Best...Best...
Main Api...
Mula2 asap jerk...

Pas tu terbakar dengan rakusnya...

Sudah marak...
Masa ni terasa bahangnya...
Pehhhh...
Opppsss....
Nak bagitaw jer ni...
Ini API DUNIA jerk...
Ahakz...
Kat SANA nanti...
Lagik laaa....
Ahakz....

Friday, June 10, 2011

Lunch Sempoi...

Lokasi, depan Maybank Bandar Baru Bangi...
Ada lori kecil jual buah buahan...
Teringin nak beli buah2an...
Makan sebagai lunch...
Diet gitu...
Ahakz...

Nenas + Kicap + serbuk asam boi...
Pehhh sedap oooo...
Terangkat kening...
Pas tu minum air mineral...
Pehhh...
Sedap...sedap...
Ahakz...

Thursday, June 9, 2011

Rich Chocolate Pudding...

Semalam rajin yang sangat rajin...
Bosan sebab tv rosak...
So buat puding rich coklat...
Memang bercoklat sungguh...
Ahakz...

Puding yg dah kuar dari bekas...
Kilat tu...
Ahakz...

Kalau dah buat...
Wajip bagi anak buah...
Ahakz...

Offer...
Ada sape2 nak jadi anak buah?
Sebagai Qc Inspector...
Ahakz...
Anak buah den 4 orang dah berhenti ni...

Paling Awal...

Semalam jebat sampai paling awal ke kilang...
Oppss...ayat sebenar ialah DIANTARA yang awal...
Parking keta kosong lagik..
Keta jebat je yg bersenang lenang...


Tengahari sket...
Parking sudah ramai...
Jebat relax jerk...
Sebab dari awal dah parking situ...
Orang maskulin mmg gi keja awal...
Ahakz...

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin