Kawan - Kawan jeBateja

Tuesday, April 16, 2013

Masuk Jawi...


Semalam isnin kan...
Den beli satu surat khabar tu...
Ada sisipan akhbar jawi...


Merangkak2 den baca ooo...
Den tak pandai...
Tapi mencuba lah...
Bukan tak taw langsung taw...
Tak lancar jerk...
Berkat ilmu belaja masa darjah 4 dulu...
Ahakz...


Ok kawan...kawan...
Sila baca sekarang....
Ahakz...

16 comments:

JunAina said...

Dulu2 masa sekolah kat Perlis memang tak ada sekolah agama cuma sekolah harian biasa jadi pelajaran jawi tu agak terhad tapi dulu2 ada akhbar utusan melayu yang tulis jawi jadi banyak belajaq membaca dari situ. La merangkak jugak la tapi tak le sampai setengah jam nak habiskan tulisan kat atas tu...yg besar tulah...:)

Usaha yang bagus untuk memartabatkan kembali tulisan jawi.

mama maman aka yana said...

tak terer.. malunya la kita..

MystoryPic said...

suatu masa dulu masa saya sekolah rendah ... saya pandai baca jawi. Tapi....... sekarang merangkak.

Tapiiii kan mak saya selalu salin resepi dari TV tulis jawi.. lagi laju dari tulis rumi... so kesimpulannya saya tak tau baca resepi mak saya... uHHuk

Kakcik said...

Kakcik masih boleh baca dengan lancar. :)

Hazmin said...

Confirm merangkak-rangkak aku baca. Dah lama tinggalkan benda ni. Hehe

Amin A. R said...

jarang sekali baca jawi...saya boleh baca..tapi kalau perkataan yg agak kompleks sikit tu memang kantoi gak la :D

Murni Alfathunnisa said...

chek dah komen kat pesbuk hang...pi belajaq kat sana. kalau pandai nanti chek upah laksa semangkok...wakakaka.

Daddy Ziyyad said...

berkat den sekolah agama dulu ( den duduk Johor), alhamdullilah, masih lancar baca jawi...Cuma tulisan jawi sekarang dah moden, byk penambahan huruf

Dinas Aldi said...

Akak setuju Jebat, kita jangan putus asa bantu kanak-kanak pekak.

wahida said...

Alhamdulillah, aku masih lancar lagi baca...

Amanina said...

merangkak jugak la nk membaca..hehe

NzA said...

cara anak2 skrg mengeja pn dh lain..mrk eja mengikut suku kata....

Ati Masrif said...

assalamualaikum org lipis,

kita bolehlah baca tapi lambat sgt ..hehe

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

CintaZulaikha said...

aiii tak kurang hebatnya, sya juga turut merangkak bila membacanya...erkkk..merangkak baca ayat ke, mmg tgh merangkang masa baca?? lallala

My Little Diary said...

hehe...merangkak ko membaca yek...
den dulu2 teringat arwah ayah bagi buku kitab lama tulis semua jawi, dia suruh den baca...hahaha...den tak lah merangkak baca, sbb den tenung dulu tulisan tu, mengeja dlm hati, pastu baru den sebut satu2 hahaha, lepas ujian dari arwah ayah...adik den tak lepas membaca dia pun merangkak gak...
itu dulu, sekrng ni kalau den baca pun mgkn mcm ko jugak..merangkak...

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin