Kawan - Kawan jeBateja

Wednesday, December 15, 2010

Jom Membuat Baja Organik ( HomeMade )...

Oppsss...bukan nak buat resepi puding erk...
Ini resepi membuat BAJA ORGANIK di Rumah...

Tanah dan air di permulaan...
Air melepasi tanah tu...

Letak sisa makanan malam tadi...
Tu dia BAKSO beli kat pasar malam pun ada...

Letak lagik tanah...menutupi sisa makanan tadi...

Kita org ada 2 3 bekas baja organik ni...
So yg atas ni dah penuh...
Nasi tak habis sebab anak demam..tak selera makan...

Lapisan atas letak tanah..lapisan terakhir bila penuh...

Tuang sebotol YAKULT...nak kasi bakteria BAIK ...

Letak gula merah...
Letak lah dalam setengah kilo...

Lastnya tutup rapat2...sebab korang tak kan suka membaunya semasa proses peraman...
macam kat atas ni aku n wife baru buat td...15hb Dis 2010...
Lepas seminggu dah leh pakai baja ni...
Tapi...lagi lama....lagik powers baja nya...
Ok...nak try....cuba la....ahakz.

Bekas diatas aku guna bekas PLANTA yg 4.8kg
Dah wife tukang buat kek...byk le Bekasnya...
Penutupnya memang ketat giler...
Bau tak kan kuar punyer...
Ahakz...

3 comments:

azzey said...

jeBateja: klu leta Pizza kat dlm tu lg efektif kot ye ? * heh3....senyum2 kambing....*

jeBateja said...

waka...waka....mahal tul baja ni nati

A. Setiapermana said...

PT KHATULISTIWA HIJAU PRIMA, Mineral Zeolite industry
Our product Natural Zeolite Powder. Capacity : 5.000 Mt/mounth
Mining zeolite from Cikembar, Sukabumi High CEC and SiO2
Contact : + 62 266 6323327 / +62 266 6323049 / 085860678108
Factory : Jl. Cilaksana, Desa Bojong, Kec. Cikembar, Kab. Sukabumi, Jawa Barat – Indonesia. 43161

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin