Kawan - Kawan jeBateja

Saturday, July 9, 2011

Sambal Lodek Petai Kuala Lipis...

Ini sambal Lodek Kuala Lipis...
Wife buat...
Den kenal sambal ni masa berkenalan dgn wife...
Mula2 rasa pelik jerk...
Sebab kalau sambal mesti le merah...
Ni plak...
Kuning...
Agaknya pasal ada tempoyak kot...
Apa pun rasa nya sedap...
Den suka sangat...
Cuma sambal hitam Kuala Lipis den sampai sekarang tak leh nak masuk lagik...
Ahakz...

RESEPI SAMBAL LODEK KUALA LIPIS ( PETAI )

Petai ( ikut le berapa papan pun nak isi..)
Cili Padi **
Ikan Bilis **
2 Ulas Bawang Putih **
3 Ulas Bawang Merah **
** DI tumbuk sekali.
1/2 Bawang Besar dihiris halus
3 Sudu tempoyak ( ikut rasa lah )
Sedikit GULA
Sedikit Garam
Sedikit Air ( Agak2 - JANGAN sampai berkuah )


CARA MEMBUAT

Petai yang sudah di kupas, di goreng dengan minyak sehingga kecut.
Tos petai selepas selesai goreng.
Lepas tu TUMIS bahan2 yang di tumbuk.
Sehingga garing n Naik bau.
Masukkan TEMPOYAK.
Masukkan PETAI.
Gorengkan sekejap.
Masukkan AIR.
Masukkan GARAM
Masukkan GULA.
Biarkan sekejap dlm 5 minit.
padamkan API.
Sudah buleh dimakan.


10 comments:

Citarasa Rinduan said...

buka mata.
tutup.

buka mata...
tutup..

adeh!! nasi ambeng plus deg sambal lodek petai tu sure lagi menyelerakan.

jeBateja said...

KAk AYU - alamak kak.....sedapnya....sedapnya......ahakz

HonEyBuNNy said...

amboi3 jebat...

sambal lodeh tu yer buat terjadinya bibit2 cinta jebat n wife..hehe..

kena blaja masak la macam neh...heheh

♥ cik_fiqah ♥ said...

sedap w0oo.. pedas x? hihih

jeBateja said...

HONEY - iishhh honey...jgn le habaq lagu tu...malu le i....ahakz

jeBateja said...

CIK FIQAH - pedas....tapi sket jerk...ahakz....ahakz

maya amir said...

wife org pahang eh? eh samalaa dgn saya..kem slm org pahang dgn die:)

jeBateja said...

MAYA - pahang tang mana....wife den org lipis....ahakz

Aku Ibu Muda said...

jebat...wife kamu mmg orang lipis ke?

rugi beb tak leh telan sambal hitam... laki den yg orang nismilan pon tergila2 sambal hitam lepeh...

jeBateja said...

orang rumah KAH duduk kampung PETOLA...lepas pagar Sasak.....ahakz

hamba pun org n9....tak leh nak masuk aaa....ahakz

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin