Kawan - Kawan jeBateja

Tuesday, April 19, 2011

What You Give...You Get Back...



Hari tu dah baca pasal jebat gi solat jumaat dengan jemnya kan...
Ada kisah sebaliknya yang boleh diambil iktibar...
Masa Khatip tengah baca khutbah...
Akan ada tabung2 masjid yang bergerak dari seorang ke seorang...
Tabung tu beroda...
Selalunya jebat derma rm2...
Tapi masa tu jebat ada rm5 sekeping dalam poket...
Jebat jadi teragak2 nak derma...
Sampai lah tabung tu berlalu pergi...


Petang tu plak sebelum balik kerja...
Jebat beli 3 ketul ayam masak kurma...
Beli kat kantin...
Entah macam mana jebat tertinggal bungkusan ayam masak kurma tu...
Masa kat lebuh raya baru teringat...
Telefon anak buah si Amran...
Dia kata dia dah sampai rumah...
Telefon si AZIH...
Azih kata dia kat kilang lagik...
Jebat suruh Azih ambil Kurma Ayam tu...
Kira sedekah jebat kata...

Berapakah 3 ketul kurma ayam tu...?
RM5.00...
Allah bayar CASH kat Jebat...
Jebat kedekut dengan Allah...
Allah KEDEKUTkan rezekinya...


Siapa pulak AZIH yang dapat merasa Kurma Ayam free tu...
Kalau baca post pasal jumaat nan lepas...
Dia lah yang menumpangkan Jebat dengan motornya untuk solat JUMAAT...

Esuknya Azih memberi tahu....
Masak Kurma yang jebat bagi tu Basi bila sampai rumah dia....
ALLAH...
Udahnya kita kedekut dengan ALLAH....
Sampai sedekah kita pun tak di terima nya....
Mengalir air mata ini....

Gambar masak kurma diambil dari...
( ada resepi sekali tu...)

25 comments:

storyfromme said...

setuju!jangan kedekut.nanti duit tu tak beranak.

amalhaj said...

bayor "cash" kat dunia lagi dah yer jebat? teman setuju bebenor ngan aper yg mike citer tuh....

gadisBunga said...

wow......best gile entri ni. ni contoh terbaik matematik Allah yang jebat dah alamai dan ceritakan balik.

kene la beringat pas ni. jgn kedekut dgn Allah!

*Aku nak post entri ni kat fb aku ok!

cik bahulu oren said...

kehkeh..tu la..lenkali jgn kedekut tmbh2 di rumah Allah..hehehe

NzA said...

Alhamdulillah jika kita cpt trsedar dr kesilapan..jd pengajaran tu....

yatie's EPISODE said...

sangat menginsafkan. (:
ambik iktibar dari ni. (:

HonEyBuNNy said...

ya jebat....itulah kehidupan..mama ila pun sokmo pesan macam neh...jangan kedekut , nanti xmurah rezeki...;-)

padlie said...

belajar dari pengalaman orang dan pengalaman sendiri.. rezeki allah boleh bagi dan tarik tiba-tiba kan...

cik fiza said...

setuju gak ngan incik jebat.. tp kita manusia lemah kdg x perasan.. benda2 cmni hari2 jadi dlm kehidupan :)

Teenager Housemaid said...

teladan yg bagus ni..
jgn kedekut!
=)
lepas ni jebat tak boleh kedekut dgn cik m..(tiba2) haha

KUREKURE COMEL said...

hhmmm...iye la....kalau nak mnderma seploh hinggit pun rasa kedekut kan...



jebat try derma seploh...

alinac lover said...

BTOL2..USTZA PON SLALU PESAN..KALO TABUNG DEPAN MATA DENGAN WAT XTAU JE..WA LA PAPE YG PTOT.KALO BOLE MSUKKAN YANG X BERBUNYI..HEHHEE

TP KALO SKIT ELOK LA DERMA USTAZ KATA..MERAWAT PENYAKIT JUGAK TU

jeBateja said...

STORY - yup...mcm bill gate...makin dia menderma...makin dia kaya...duit dia beranak lah tu....

jeBateja said...

AMALHAJ - nampak gaya gitu le...teman mmg terasa bebenor....

jeBateja said...

GADIS BUNGA - sila lah post agar menjadi iktibar....paling tidak dapat lah budak jahat ni memberi sumtin yg berguna untuk dijadikan pendoman...uhukz...

jeBateja said...

BAHULU - gelak hang erk....uhukz...tak pe lah...bayaq kat dunia...harap2 kat SANA ni...kurang sket...

jeBateja said...

NZA - teman mula tak sedar...bila balik rumah baru terasa....

jeBateja said...

YATIE - oertama kali hang serius erk....ahakz...harap2 dpt sumtin dari yg berlaku kat budak jahat ni...

jeBateja said...

HONEY - tu lah...jebat baru teragak2...kalau niat langsung tak maw bg...lagik kena kot....

jeBateja said...

PADLIE - kena batang hidung sendirik...baru sedar diri....adehhhh

jeBateja said...

CIK FIZA - mmg mula2 pun tak sedar n terasa...bila balik rumah..fikir2 balik....adehhh....tak terucap..

jeBateja said...

TEENAGER - kita tak maw kedekut dah...cik m tu sape...hang ke...?? ahakz

jeBateja said...

KURE2 - ahakz....sepuluh...Isya Allah....moga Allah buka kan lebih luas pintu REZEKI....

jeBateja said...

ALINAC - hamba setuju dgn tuan hamba....hamba dah sedar diri sekarang...

azzey said...

terima kasih dgn n3 yg mengingatkan ni....

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin