Kawan - Kawan jeBateja

Saturday, March 26, 2011

RAMD : Trajedi Sungai Semur...

Tragedi Sungai Semur...
25 Mac 1950...
Melibatkan Batalion 3 RAMD Kompeni D...
25 anggota 3RAMD di serang hendap oleh 250 orang komunis ketika menyusuri sungai tersebut...
17 orang perwira gugur...
6 orang cedera parah...
2 orang cedera ringan...
29 komunis dapat dibunuh...

Sejarah pahit dulu...
Untuk kemanisan hari ini...
Belajar lah menghargai pengorbanan PERWIRA kita...

14 comments:

wahida said...

jebat, aku ngan laki aku nak pi beli jeli gamat mcm ko ckp tu..thanks jebat!!

zati embong said...

suatu masa dulu belajar sejarah mcm nak gile

semua hafal,sbb nk score A dlm spm pnya pasal.huhu

tapi sekrang,semua 2 da d lupakan.sedih kan?

gadisBunga said...

merujuk komen zati, sejarah tak patut dijadikan syarat untuk pass exam je tapi kene disemat dalam hati. baru la kite boleh ingat jati diri kita, ye dak?

*ayah saya perwira juga. huhu~

NzA said...

xsanggup belajar subjek sejarah..nasib baik masa zaman sk dulu aliran sains tulin xpyh blajar sejarah...hi..

nidus2 said...

Dalam aliran pertukangan taada subjek sejarah, jadi aku buta subjek sejarah
(dulu panggil tawarikh) tapi aku celik sejarah.

Kaulah Jebat sejati.

bunga said...

nape la xminat sejarah..

padlie said...

ni kat serawak kan?

Entry terbaru padlie: AIR PASANG pagi, SURUT pukul lima

jeBateja said...

WAHIDA - ok geng...semoga anak hang cepat sembuh.....

jeBateja said...

ZATI - uikk..kira hang ni pandai lah kan...kan...kan.....ahakz....

Lupa tak pe....jangan mempertikai sejarah...

jeBateja said...

GB - sejarah kalau bukan utk wajib lulus pun...kena gak kita taw....sebagai pedoman...kan...kan

jeBateja said...

NZA - sama lah...aliran voka ngak ada sejarah...

jeBateja said...

PAk NIDUS - ahakz....tang jebat sejati tu..den suka...suka sgt...ahakz

jeBateja said...

BUNGA - ahakz....sape tak minat...? den minat sket2 jerk...ahakz

jeBateja said...

iyer ke...err..kat perak kot...

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin