Kawan - Kawan jeBateja

Pages

Tuesday, August 31, 2010

Resepi Puding Triffle Untuk Cerry



Wokayz...ini permintaan Cerry...Puding Triffle. Sebenarnya puding ni dah ada videonya di youtube cuma masa aku buat video ni aku agak jahil pasal serbuk agar2. Kepada yang nak cuba, aku nasihatkan guna serbuk agar2 dan puding segera. Terus terang aku cakap...puding ni susah nak buat dan kosnya mahal TAPI.....rasanya...pehhhh....cakap pun tak guna oooo....jiran aku yang aku pas kan puding ni....sampai hari ni bercerita betapa sedapnya puding ni....berbaloi dengan kos yg dikeluarkan....try lah erk....sementara tu aku advise sket...

Puding ni korang akan buat 7 layer....korang leh tenguk video ni nanti....

Layer pertama - Dalam video ni aku guna buah koktel asalnya tapi aku lebih suka buah pic sebab ia mudah dipotong setelah beku nanti. Kalau korang beli buah pic dlm tin JANGAN potong nipis sangat. Susun pic cantik2 dlm bekas yg korang nak guna. Guna serbuk agar ( jika beli yg 10gram - guna separuh aje dan airnya jgn isi air lebih 2 cawan ). Jangan tuang agar2 melebihi buah pic sebab lepas ni layer 2 kita guna puding...buah pic yg lebih ni untuk IKAT antara agar2 dan puding.

Layer 2 - Layer ni aku nasihatkan guna PUDING segera...sila ikut arahan di kotak....jgn sesekali engkar arahan di kotak....tuang dalam bekas agar2 tadi tapi...PASTIKAN agar2 tu dah beku.

Layer 3 - Swiss Roll, masa ni letak swiss roll...sila pastikan PUDING tadi dah beku atau separuh beku. Area ni aku suka swiss roll kopi atau coklat

Layer 4 & 6 - kita akan buat RICH COKLAT...korang tgk lah bahan2 nya....agak banyak dan mahal....tapi percaya lah...kalau korang buat jadi....korang akan NAk buat lagik.

Layer 5 - Swiss roll lagik...layer ni aku suka letak swiss roll strawberi atau pandan sebab nak lawankan dengan rich coklat yg kelihatan gelap. Bila belah or potong nanti....nampak sket kaler2 nya...nak cantik je...suka hati korang le nak letak mcm ne...

Layer 7 - penting sebab pelengkap rasa...Yogurt...korang beli jerk...kebanyakkan bahan2 diatas manis...jika korang ikut sukatan betul2 seperti dalam video...tak le manis sgt. Kalau manis pun....bila dilawankan masamnya yogurt...pehhhhh.....

Ok...selamat mencuba.....



6 comments:

Nazifa said...

agak mencabar gak ek...
tp cun la puding nih..
cun klu wat utk raya ;)))

tp... nape xleh nk download video nih :(((

jeBateja said...

Mmg mencabar tahap gaban ooooo...kalau utk jamuan raya den pun mmg rancang lagu mcm tu

Errrr...den tak taw lah BAB nak donlod mendonlod ni...ahakz...

wahida said...

giler susah ko punye trifle ni jebat...aku punyer simple jek..tapi aku gerenti ko punye mesti lg sedap kan!! kalau ada masa nak try jugak la pas ni...

jeBateja said...

WAHIDA...cuba le try test....err...hang bagi le taw yg simple tu mcm ne..???

kawai drama said...

nak try jugak! :) aritu buat tak jadi, resepi lain, 4 layer jer. ni 7 layer~~~ :)

Unknown said...

dah buat. :) tp rasanya mcm x menjadi sgt kot.

Nk tnya.. agar2 tu guna 5g ke 1 peket(90g)?? Sbb dlm vid letak 1 peket n dlm resepi kt gula hangus letak 5g. Agar2 NONA tu lambat membeku kan? dia mcm still lembik lagi.. (pernah buat agar2 pakai NONA punya).

Layer 2 pulak, puding tu nak cair ke tgu shga pekat/likat??? Sy buat smpai dia jd puding mcm puding kastard tu.

Chocolate rich tu pakau 10g jer agar2?

Post yang lain...

Blog Widget by LinkWithin